Vita

Mein Rot

Mein Rot

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EGO ESO 1992    „ROT“

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Goldregen von Zeus fällt auf Danae

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2014-11-23 00.11.45

DEUTSCHE VERSON ( engl. folgt)

EVELYN SOMMERHOFF, Malerin, lebt in Berlin

Atelier: Atelierhaus p2

in 14943 Luckenwalde

Potsdamer Strasse 2

*Potsdam, 1971-75 Studium an der Humboldt Universität zu Berlin, 1975-79 Studium der Kunst an der FWG Potsdam,  1986 Ausreise aus der DDR, 1986-89 postgraduales Studium der Osteuropawissenschaften an der FU Berlin und Studium der Kunst

2009 VBK-Kunstpreis/Benninghauspreis

Einzelausstellungen

2023    Märkische Landschaften, Galerie L, Luckenwalde

2022   in MOTION again, Atelierhaus p2, Luckenwalde

2021  FOREVER IN MOTION II, Galerie Broadway 17, Luckenwalde

2019  In Motion, Atelierhaus p2, Luckenwalde

2017  I WANT YOU, Showroom 118, Berlin

2016/17 RED my first love  Galerie Goldberg, Berlin

2015/16  ON STAGE, CAC-Galerie Wiesbaden, cac-galerie.de

2015 BILDERAUSSTELLUNG IM TURM, Potsdam

2014  LUST UND LANDSCHAFT, Galerie Spandow, Berlin

2011 www.CAC-galerie.de , Alles rot bei Cornelissen, Wiesbaden

2010 Schoelerschlösschen . Berlin

2010 Kunstpreisträgerausstellung MOTION IN RED, Galerie des VBK Berlin (K)

2006 DORO, Berlin
2005 Inselgalerie, Berlin (mit Skulpteur)
2004 CABINETT, Berlin

2004 Tangofestival in den Schlachthöfen (K)

2002/03 Maschinenhaus Alte Pumpe, Berlin
1998/99 Lichtwehr, Berlin
1998 Dancefestival a/skin, Tanzlabor und Gäste,  AdK, Berlin (K)
1998 Tanztage,  Podewil, Berlin
1995 Galerie Mutter Fourage ,Berlin
1993 Atelier an 5 Orten, Potsdam- Krongut Bornstedt
1992 Galerie am See, Potsdam

Teilnahme an Gruppenausstellungen

2024             WINTERAUSSTELLUNG – ALLEM IN ALLEM-Galerie der Künstler, Berlin

2024             schöne geschenke,  Stangl und Freunde, di-Galerie, Berlin

2024             Blaue Lippen,  Stangl und Freunde, di-Galerie, Berlin

2024             Zum Tee in Nanning, Galerie F200 Berlin

2024             Gesichter, Galerie der Künstler

2024             Spontanität trifft Tradition, Kunstmuseum Nanning, China

2024             UPDATE 24 Galerie der Künstler

2023/24        Die poetische Seite, Galerie der Künstler

2023             SCHÖNE WELT   Galerie F 200 Berlin

2023             szenografisch  Galerie sans titre Potsdam

2023             Kunsthaus Potsdam

2023             UPDATE 23 Frühling in Berlin!  Galerie der Künstler / VBK Berlin

2022             KUNSTHAUS Potsdam

2022            Weihnachtsjubiläum Villa Starke, Berlin

2022            Galerie VBK Berlin

2022           Neue Galerie, Gartenstadt Zossen

2022           Galerie 47, Berlin

2021 /22   VERHINDERTE SCHÖNHEITEN     Künstlergalerie des VBK Berlin

2021           LADIES FIRST im Atelier Evelyn Sommerhoff,

Tag der offenen Ateliers im Land Brandenburg

2020          Jubiläumsausstellung 30 Jahre Galerie Mutter Fourage, Berlin

2020         Lehrstücke, Schloss BRAKE

2020        UPDATE 20 , Kunstgalerie VBK, Berlin

2020        KEIN THEMA 4. Kunstverein KunstHaus Potsdam

2019         HAND IN HAND, BEGEGNUNG Berlin/ Chengdu, Haus der Künstler Berlin

2019         Berlin meets China, Genthiner 11

2019        THE KNAST  Tag des Offenen Denkmals; SOEHT 7

2019        update 2019, Berlin, Gallery weekend

2019         Haus  der Künstler Berlin

2018         Hong Dei Art Museum, Chengdu,  China

2018            motion in red III, zum Tag des offenen Denkmals, ehem. Frauengefängnis Berlin LF

2018           Aktionale, Haus der Künstler, VBK Berlin

2018         ATMOSFERA,  GO EAST  –  GO WEST, Galerie der Künste, VILNIUS, Litauen

2018          totalitär, Galerie des VBK , Berlin

2018            Im Märzen, Galerie PF, Potsdam

2017/18      KEIN THEMA, KunstHaus Potsdam

2017           Wildwuchs, Kunstremise Berlin

2017            LA meets Schanghai, Galerie F200, Berlin

2017            Fragmente der Geschichte;  Berlin-Sofia, Museum für Geschichte Sofia

2017           HALTUNG,  Gallery Weekend,  Galerie des VBK

2016           Neuköllner Hängung Galerie Michaela Helfrich Berlin

2016           KÖRPERNAH, 6.Ausstellung der Ausstellungsreihe“ immer wieder zeitgenössisch“ 175 Jahre VBK, Galerie

2016           Zitadelle Spandau Galerie Bastion Kronprinz SOMMERFRISCHE; SOMMERFRISCHE _reloaded

2016          Saturated Kaos, mit Jenny Sandersson/Los Angeles USA +, F 200, Berlin

2016          MEMORY OF THE FUTURE, HAIFA/ISRAEL; NEW GALLERY

2015/2016 RUND , Kunstraum  F200 Berlin im Philipp-Johnson-Haus Friedrichstrasse 200

2015           FLOW, Galerie des VBK, Berlin

2015          HORIZONTE – HORYZONTY, Kunsthalle Danzig, Akademie der Künste

2015          HORIZONTE – HORYZONTY, Galerie des VBK Berlin

2015         LUCE MANIA update 2015, gallery weekend

2015         SENZA LIMIT, Verein Berliner Künstler, Berlin

2015         FORMAT: quer, Kunstraum F200, Berlin

2015         OUT OF THE BOX, Galerie Listros Berlin

2014/15 Tete – a – Tete, Galerie des VBK, Berlin

2014       Höhere Dichte,   Galerie des VBK,  gallery weekend  2014

2014       Kuenstler im Selbstpotrait, Kunsthalle Pulsnitz

2014       Zwischen den Welten, Korea Berlin, Galerie des VBK Berlin

2014       ROT, Galerie F200,  Berlin

2014       Fliege im Auge mit allen sechs Sinnen, Galerie Alte Schule Berlin

2013/14 UNDERGROUND, Galerie des VBK, Berlin

2013/14 Stiftung Starke

2013  LINK IN ART

2013  UPDATE 2013 – gallery weekend 2013

2012/13  Renaissance der Gesichter,  www.renaissance-der-gesichter.de,

Galerie F200 Berlin

2012/13 Stiftung Starke

2012  Kunstmuseum/Yang Peoung, Korea;  Galerie Chosun/Seoul, Korea

2012 Die Tiere und ihre Künstler, Galerie Alte Schule, Berlin

2012 Das Rohe und das Gekochte, K-Salon, Berlin

2012 WHITE CUBES, Galerie des VBK, Berlin

2012 FRÜHLINGSDELIRIUM, a/e Galerie , Potsdam

2012 PAPERBACK, Galerierohling , Berlin, Biest zu Biest: Apollo&Daphne

2012 what makes you white? Listhros, Galerie VBK , Berlin

2011/12 Stiftung Starke im Löwenpalais , Berlin

2011 CHANGE – EXCHANGE, Seoul-Berlin, Koreanisches Kulturzentrum

2011 “ UNTER DRUCK“,  Galerie des VBK

2011 Berliner Positionen , Kunsthaus Koepkehaus, Schieder-Schwalenberg

2011 unterzeichnet, Galerie KunstRaum KO

2011 Leistungsschau Kunsthalle Hamburger Platz Berlin

2011 Museum Obere Saline, Altes Rathaus, Bad Kissingen

2011  UPDATE 2011, Galerie des VBK, Berlin

2011  KUNSTFORUM BERLIN

2010 Stiftung Starke, Berlin

2010  KUNSTFORUM BERLIN

2010 AKTIONALE , Berlin

2010 Madonna col Bambino, Galerie Frauenstein

2010 Westwendischer Kunstverein, Gartow

2010 Achtzig-Galerie für zeitgenössische Kunst, Berlin Mitte

2010 BILDER VON BILDERN, GALERIE KRONGUT BORNSTEDT, Potsdam

2010VBK OPEN 10,  weekend gallery, Berlin

2010  HOW LONG IS NOW, Park Sandaru, Barcelona

2010 Landschaft ohne Frauen,  GALERIE KRONGUT BORNSTEDT

2009 Blaue Lippen,GALERIE KRONGUT BORNSTEDT
2009 Genie de la Bastille, Galerie Espace Kiron, Paris (K)
2009 Essen-Berlin, Kommunale Galerie Berlin, Berlin-Wilmersdorf (K)
2009 UPDATE 09, Galerie des VBK, Berlin
2009 Stilwerk, Berlin
2009 THE EMBASSY ART SHOW , ehem. Dän. Gesandtschaft, Berlin
2008/9 EISZEIT, Galerie des VBK, Berlin
2008 Auf den Spuren Pirosmanis, KunsthalleTiflis, Georgien (K)
2008 Hommage an Emil Nolde, Jenaer Kunstverein
2008 Energy I, Zeche Zollverein Essen (K)
2008 Kulturpark Berlin
2006/7/8 Galerie Hellenthal, Galerie des VBK, Berlin
2006 Komm. Galerie, Berlin + Galerie Am Neuen Palais, Potsdam
2006 Erotik im Barbereich, Galerie Bremer, Berlin (E)
2006 hight _lights, Galerie des VBK, Berlin
2005 MIT NEUEN KRÄFTEN, Galerie des VBK, Berlin
2005 local positions 3, localart-berlin, Quarts e. V., Berlin
2005 FORMATISSIMO, Galerie des VBK, Berlin
2004/05 Galerie KUNSTFAKTOR, Berlin – Mitte
2004 Kunstverein Quarts e.V, Berlin
2003/4 Maschinenhalle Alte Pumpe, Berlin (E)
2003 local positions 2, localart-berlin, Quarts e.V, Rauminstallation
2001 land art projekt, Südfrankreich
1999 Galerie Mutter Fourage, Berlin, + IHK Berlin
1997 Galerie im Treppenhaus, Berlin
1995-99 jährl. Ausst. Künstlerhaus Adlershof, Berlin
1991 Galerie am Barbarossaplatz, Berlin
1991 Ausst.- projekt Plastiken – Skulpturen – Objekte, Berlin Thf.
1984 Pavillon auf der Freundschaftsinsel, Potsdam
1982 Kulturhaus Hans-Marchwitza, Potsdam

K Katalog

Ankäufe: Siemens AG; Krone AG; Podewil; BMW ; private  Sammlungen im In- und Ausland

Künstlergruppe THE EMBASSY SHOW

10/ 2009 Organisation Galerie im Krongut Bornstedt, Potsdam Bornstedt

Filmografie:

Mitglied der „Filmfamilie“ vom Filmemacher Lothar Lambert.

Rollen  in:

„Im tiefen Tal der Therapierten“ 2010, Regie Schnitt Buch Lothar Lambert

„Zurück im tiefen Tal der Therapierten“ 2011, Regie Schnitt Buch Lothar Lambert ,DV, Farbe, 82 Min.

„Alle meine Stehaufmädchen oder von Frauen, die sich was trauen“, 2009, Regie Schnitt Buch Lothar Lambert,

Beitrag Biennale 2011 Panorama, Filmfestspiele Berlin

Dokumentation über Erika Rabau 2014

„Casanova“ (Terra X, ZDF 2013), Regie Eike Schmitz

# Aktmalerei #

#Landschaft#

#Zeichnung#

#actionpainting#

#farbe rot#

#evelyn sommerhoff#

EVELYN SOMMERHOFF, painter, lives in Berlin

Studio: Atelierhaus p2

in 14943 Luckenwalde

Potsdamer Strasse 2

*Potsdam, 1971-75 studied at the Humboldt University in Berlin, 1975-79 studied art at the FWG Potsdam, 1986 left the GDR, 1986-89 postgraduate studies in Eastern European Studies at the FU Berlin and art studies

2009 VBK Art Prize/Benninghaus Prize

Solo exhibitions

2023 Märkische Landschaften, Gallery L, Luckenwalde

2022 in MOTION again, Atelierhaus p2, Luckenwalde

2021 FOREVER IN MOTION II, Gallery Broadway 17, Luckenwalde

2019 In Motion, Atelierhaus p2, Luckenwalde

2017 I WANT YOU, Showroom 118, Berlin

2016/17 RED my first love Galerie Goldberg, Berlin

2015/16 ON STAGE, CAC Gallery Wiesbaden, cac-galerie.de

2015 PICTURE EXHIBITION IN THE TOWER, Potsdam

2014 LUST AND LANDSCAPE, Spandow Gallery, Berlin

2011 www.CAC-galerie.de , All red at Cornelissen, Wiesbaden

2010 Schoelerschlösschen . Berlin

2010 Art prize winner exhibition MOTION IN RED, Gallery of the VBK Berlin (K)

2006 DORO, Berlin
2005 Inselgalerie, Berlin (with sculptor)
2004 CABINETT, Berlin

2004 Tango festival in the slaughterhouses (K)

2002/03 Maschinenhaus Alte Pumpe, Berlin
1998/99 Lichtwehr, Berlin
1998 Dancefestival a/skin, Tanzlabor and guests, AdK, Berlin (K)
1998 Dance Festival, Podewil, Berlin
1995 Gallery Mutter Fourage, Berlin
1993 Studio at 5 locations, Potsdam- Krongut Bornstedt
1992 Gallery at the lake, Potsdam

Participation in group exhibitions

2023 The poetic side, Gallery of Artists

2023 SCHÖNE WELT Gallery F 200 Berlin

2023 szenografisch Gallery sans titre Potsdam

2023 Kunsthaus Potsdam

2023 UPDATE 23 Spring in Berlin! Gallery of Artists / VBK Berlin

2022 KUNSTHAUS Potsdam

2022 Christmas Anniversary Villa Starke, Berlin

2022 Gallery VBK Berlin

2022 New Gallery, Gartenstadt Zossen

2022 Gallery 47, Berlin

2021 /22 VERHINDERTE SCHÖNHEITEN Artists‘ Gallery of the VBK Berlin

2021 LADIES FIRST at the Evelyn Sommerhoff studio,

Day of open studios in the state of Brandenburg

2020 Anniversary exhibition 30 years of Galerie Mutter Fourage, Berlin

2020 Lehrstücke, BRAKE Castle

2020 UPDATE 20 , Art Gallery VBK, Berlin

2020 KEIN THEMA 4th Kunstverein KunstHaus Potsdam

2019 HAND IN HAND, BEGEGNUNG Berlin/ Chengdu, House of Artists Berlin

2019 Berlin meets China, Genthiner 11

2019 THE KNAST Day of the Open Monument; SOEHT 7

2019 update 2019, Berlin, Gallery weekend

2019 House of Artists Berlin

2018 Hong Dei Art Museum, Chengdu, China

2018 motion in red III, for the day of the open monument, former women’s prison Berlin LF

2018 Aktionale, House of Artists, VBK Berlin

2018 ATMOSFERA, GO EAST – GO WEST, Gallery of Arts, VILNIUS, Lithuania

2018 totalitär, Gallery of the VBK, Berlin

2018 Im Märzen, Gallery PF, Potsdam

2017/18 KEIN THEMA, KunstHaus Potsdam

2017 Wildwuchs, Kunstremise Berlin

2017 LA meets Shanghai, Gallery F200, Berlin

2017 Fragments of History; Berlin-Sofia, Museum of History Sofia

2017 HALTUNG, Gallery Weekend, Gallery of the VBK

2016 Neuköllner Hängung Gallery Michaela Helfrich Berlin

2016 KÖRPERNAH, 6th exhibition of the exhibition series“ immer wieder zeitgenössisch“ 175 years VBK, Gallery

2016 Zitadelle Spandau Gallery Bastion Kronprinz SOMMERFRISCHE; SOMMERFRISCHE _reloaded

2016 Saturated Kaos, with Jenny Sandersson/Los Angeles USA +, F 200, Berlin

2016 MEMORY OF THE FUTURE, HAIFA/ISRAEL; NEW GALLERY

2015/2016 RUND , art space F200 Berlin in the Philipp-Johnson-Haus Friedrichstrasse 200

2015 FLOW, gallery of the VBK, Berlin

2015 HORIZONTE – HORYZONTY, Kunsthalle Gdansk, Academy of Arts

2015 HORIZONTE – HORYZONTY, Gallery of the VBK Berlin

2015 LUCE MANIA update 2015, gallery weekend

2015 SENZA LIMIT, Association of Berlin Artists, Berlin

2015 FORMAT: across, art space F200, Berlin

2015 OUT OF THE BOX, Listros Gallery Berlin

2014/15 Tete – a – Tete, Gallery of the VBK, Berlin

2014 Higher Density, Gallery of the VBK, gallery weekend 2014

2014 Artist in self-portrait, Kunsthalle Pulsnitz

2014 Between the Worlds, Korea Berlin, Gallery of the VBK Berlin

2014 ROT, Gallery F200, Berlin

2014 Fly in the eye with all six senses, Galerie Alte Schule Berlin

2013/14 UNDERGROUND, Gallery of the VBK, Berlin

2013/14 Starke Foundation

2013 LINK IN ART

2013 UPDATE 2013 – gallery weekend 2013

2012/13 Renaissance of Faces, www.renaissance-der-gesichter.de,

Gallery F200 Berlin

2012/13 Starke Foundation

2012 Art Museum/Yang Peoung, Korea; Gallery Chosun/Seoul, Korea

2012 The animals and their artists, Gallery

https://www.youtube.com/watch?v=bcvdigOeL5s&list=LLKFquIGXndiJkVdXT34woXA

IM KONTEXT:

Seit über einem Jahrzehnt setzt sich Evelyn Sommerhoff vor allem mit der bildnerischen Darstellung von Körpern – innerer und äußerer Bewegung – Emotion und Ausdruck – Tanz auseinander. Die Bilder und v.a. Zeichnungen zeigen Einzeldarstellungen, Akte, Erotik, Bewegung als Signet – tagebuchartig notiert, Figurinen in verschiedenen Spannungszuständen bis hin zu abstrahierten Formen, die die Impression eines Augenblicks festhalten.
Sie begleitete dafür auch jahrelang Probearbeiten von Tänzern, ja die Entstehungsphasen ganzer Tanzstücke.

Auch in den andereren Genres der Künstlerin wie in den Landschaften und ungegenständlichen Arbeiten bis hin zur großformatigen fahnenartigen gestischen Zeichnung ist diese zeichnerische, fast tänzerische Linie stets wieder ablesbar.

Ihre ersten Arbeiten im Tanzbereich (in motion I) wurden im Rahmen des Tanzfestivals vom TAnzlabor 1996 im Podewil gezeigt. 1997 wurde die Weiterentwicklung dieser Tanzbilder(in motion II), begleitend zum Tanzfestival a/skin, organisiert vom Tanzlabor und Gäste, in der Akademie der Künste Berlin dokumentiert.

Ende 2002 wurden in der  historischen Maschinenhalle der Alten Pumpe Berlin großformatige  Bewegungs-und Tanzbilder (in motion III) mit einer von der Performancekünstlerin Mo Herzinger und ihrer Tanzkompanie Freiwild dafür erarbeiteten Tanzperformance gezeigt.

2003 wurden neue Körper-und Bewegungsarbeiten im Rahmen des local art -QUARTS e.V.- offene Ateliers Schöneberg in Form einer Rauminstallation zusammen mit Objekten von der Künstlerin Claudia Hartwig-Dolter präsentiert.

In den großen Hallen der Schlachthöfe in Berlin Friedrichshain zeigte die Künstlerin 2003 auf fünf 10m langen Leinenbahnen die historischen Bewegungsabläufe des Tangotanzes.

Tanz und Musik 2010: in Zusammenarbeit mit Conny Bauer ( Posaune) und Tänzern in der Akademie der Künste entstanden weitere Zeichnungen und Arbeiten zum Thema Bewegung.

„motion in red“  2010 zeigt  Arbeiten in der Weiterentwicklung der Bewegungs- und Körperdarstellungen in einem neuem Kontex von Veränderung, ( translucent) Material und Reduktion; Mythos und Geschlechterspezifik.

Auf diesem Pfad ist die konstante Auseinandersetzung mit – die  Farbe ROT , ich sehe rot -der sogenannte rote Faden in den aktuellen Arbeiten von Evelyn Sommerhoff.

Figurinen

Evelyn Sommerhoff zeigt einen Ausschnitt aus ihrer Serie Figurinen, eine Thematik, die sie seit 1997 bis heute im Zusammenhang mit ihrer steten Auseinandersetzung und Arbeit mit dem Thema Körper und den dazu möglichen Spielräumen der Betrachtung beschäftigt.

Diese lebensgroßen Silhouetten auf Pergament zeigen Körperzustände wie Energieschwingungen, Abgrenzungen, Verletzungen, Bewegungen, Zeichnungen,Begegnungen – also Körpererfahrungen, wie sie uns stets – und täglich – veränderlich nach Befindlichkeit begegnen, fragil und mehrschichtig durchscheinend.

Von der fast realistischen Figurine geschieht diese Befindlichkeitswahrnehmenug und -darstellung bis zur Abstraktion auf das Wesentliche des jeweiligen Spannungszustandes – der Betrachter wird provoziert zum Dialog – zur Überlegung – und vielleicht auch zur Kommunikation mit dem lebensgroßen Gegenüber.

PHASEN – Fahnen

Der rote Faden durch das Werk von e-so ist der menschliche Körper mit all seinen Facetten, Erotik, Energie, Gestik und Schwingung/ Tanz in Bewegung und Ausdruck. Mit diesem Thema beschaftigt sie sich seit über drei Jahrzehnten. In dieser Ausstellung zeigt sie großformatigige Papierfahnen:gegenständliche bis meditativ-stark gestische abstrahierte Arbeiten aus den Bereichen – Fahnen – Tanz – Figurinen.

e-so ist Zeichnerin auch in der Malerei.

Die stark gestisch gestalteten Tuschearbeiten, großformatig auf Chinapapier, -Fahnen – PHASEN- abstrahieren meditativ den Augenblick eines Zustandes.
Das können der Körper oder auch die Seele sein.
Es ist eine bestimmte Zeitphase, selbst nachempfunden, im Moment festgehalten und in e-so typischer Art kraftvoll auf das Papier gebracht.
Die Konfrontation mit dem Betrachter, läßt er sich darauf ein, wird fast provokativ eingefordert. Der Dialog mit Bewegung und Energie, den bestimmenden Elementen des Lebens, der Liebe – hier auch durch die Rottöne forciert, kann beginnen.

PASSION

Die Darstellung von Körpern, Paaren, Schwingungen, Reflexionen und spielerischen Elementen ist in der Arbeit von ESO untrennbar mit der intensiven Auseinandersetzung mit dem Menschen als solchem verbunden. Sie ist ein wesentlicher Bestandteil des Schaffensprozesses.

Durch jahrelange Selbsterfahrung und Beobachtung in der Begegnung mit Menschen, die sowohl weibliche als auch männliche Aspekte in sich tragen – ob diese nun unterdrückt, erkannt, gelebt oder nicht gelebt werden – hat sich die Erotik in den Bildern von ESO zunehmend als Ausdruck einer Sexualität entwickelt, die auch unter dem Begriff Transgender und mit all seinen möglichen Assoziationen betrachtet werden kann.

Der Geschlechterkampf, Macht und Ohnmacht, Lust und Verletzung, die in gegenseitiger Abhängigkeit stehen, bilden die Grundlage für die menschliche Mitte oder Einheit, wie sie seit jeher im Yin-Yang-Prinzip symbolisiert wird. Diese Themen ziehen sich durch weitere Werkserien von ESO, wie etwa ROTE BILDER und MOTION IN RED.

ENGLISH VERSION

IN CONTEXT:

For more than a decade, Evelyn Sommerhoff has primarily focussed on the visual representation of bodies – inner and outer movement – emotion and expression – dance. Her paintings and, above all, drawings show individual depictions, nudes, eroticism, movement as a signet – noted down like a diary, figurines in various states of tension through to abstracted forms that capture the impression of a moment.
She also accompanied dancers‘ rehearsals for years, even the development phases of entire dance pieces.

This graphic, almost dance-like line can also be recognised in the artist’s other genres, such as her landscapes and non-representational works through to large-format, flag-like gestural drawings.

Her first works in the field of dance (in motion I) were shown at the TAnzlabor dance festival at Podewil in 1996. In 1997, the further development of these dance images (in motion II) was documented at the Akademie der Künste Berlin, accompanying the dance festival a/skin, organised by Tanzlabor and guests.

At the end of 2002, large-format movement and dance images (in motion III) were shown in the historic machine hall of the Alte Pumpe Berlin with a dance performance developed for the occasion by the performance artist Mo Herzinger and her dance company Freiwild.

In 2003, new body and movement works were presented as part of local art -QUARTS e.V.- offene Ateliers Schöneberg in the form of a room installation together with objects by the artist Claudia Hartwig-Dolter.

In 2003, in the large halls of the slaughterhouses in Berlin Friedrichshain, the artist showed the historical movement sequences of tango dance on five 10 metre long canvases.

Dance and Music 2010: in collaboration with Conny Bauer (trombone) and dancers at the Akademie der Künste, further drawings and works on the theme of movement were created.

„motion in red“ 2010 shows works in the further development of movement and body representations in a new context of change, (translucent) material and reduction; myth and gender specificity.

On this path, the constant examination of – the colour RED, I see red – is the so-called red thread in the current works of Evelyn Sommerhoff.

Figurines

Evelyn Sommerhoff is showing an excerpt from her Figurinen series, a theme that has occupied her since 1997 to the present day in connection with her constant exploration and work with the subject of the body and the possible scope for observation.

These life-size silhouettes on parchment show bodily states such as energy vibrations, boundaries, injuries, movements, drawings, encounters – in other words, bodily experiences as we encounter them constantly – and daily – changing according to our state of mind, fragile and multi-layered and translucent.

From the almost realistic figurine, this perception and representation of the state of mind is reduced to the essentials of the respective state of tension – the viewer is provoked to dialogue – to reflection – and perhaps also to communication with the life-size count

Evelyn Sommerhoff: Movement, Expression, and the Body in Art

For over a decade, Evelyn Sommerhoff has focused her artistic vision on the human body, exploring its inner and outer movements, emotions, and expressions through the lens of dance. Her paintings and, above all, her drawings, encapsulate intimate depictions of nudes, moments of eroticism, and movement reduced to its essence—diary-like impressions of figures captured in various states of tension or abstraction.

Her work is deeply influenced by her years observing dancers in rehearsals and the developmental phases of entire dance productions. This „graphic, dance-like line“ also pervades her other genres, such as landscapes and non-representational art, extending even to large-format gestural drawings.


Artistic Journey and Key Exhibitions

Sommerhoff’s early dance works debuted at the Tanzlabor dance festival in Podewil in 1996 (in motion I). A year later, these studies evolved into in motion II, presented at the Akademie der Künste in Berlin during the a/skin dance festival.

By 2002, her large-format movement pieces (in motion III) were showcased in Berlin’s historic machine hall Alte Pumpe, accompanied by a site-specific dance performance choreographed by Mo Herzinger and her Freiwild dance company.

In 2003, Sommerhoff explored tango’s historical movement sequences on five monumental 10-meter canvases, exhibited at the former slaughterhouses in Berlin Friedrichshain. That same year, her works were also displayed as part of QUARTS e.V.’s open studios in Schöneberg, presented as an immersive room installation in collaboration with Claudia Hartwig-Dolter.

Her creative synergy with music emerged in 2010 during a collaboration with trombonist Conny Bauer and dancers at the Akademie der Künste, which inspired further drawings on movement. Around the same time, her series motion in red introduced a fresh approach to depicting the body, focusing on transformation, materiality, and reduction, underscored by the mythic and gendered significance of the color red.


Signature Themes and Series

Figurines

Since 1997, Sommerhoff has been developing her Figurines series, life-sized silhouettes on parchment that depict bodily states—energy vibrations, boundaries, injuries, and encounters. These fragile, multi-layered works reduce the body to its essential states of tension, provoking dialogue and introspection in the viewer.

From near-realistic renderings to minimalist abstractions, each figurine invites the audience to reflect on the ephemeral nature of physical and emotional experiences.

PHASES – Flags

In PHASES, Sommerhoff presents large-format, gestural works on Chinese paper. These „flags“ blend figurative and abstract elements, capturing fleeting states of being—whether physical, emotional, or spiritual. The bold, meditative compositions invite a confrontation with life’s energies, encapsulated through dynamic forms and powerful red tones.


PASSION and Eroticism

Eroticism is a recurring undercurrent in Sommerhoff’s work, rooted in her deep exploration of human nature. Her depictions of bodies and couples emphasize their energy, interplay, and reflection. Through years of self-awareness and observation, she delves into themes of sexuality and gender, transcending binary constraints to address the fluidity and duality within every individual.

Sommerhoff’s works evoke a dialogue on identity, desire, and the complexities of human connection. The sensuality in her art, shaped by her exploration of both masculine and feminine forces within, serves as a visual meditation on love, movement, and the „battle of the sexes.“